OSMO

Osmo Coding – Spelendewijs leren coden voor 5 jaar en ouder

Kijk nou wat ik vond, super gaaf. Hij staat ook meteen op mijn verlanglijstje. Het Osmo game platform voor de iPad, waarmee kinderen (5 jaar en ouder) aan de slag kunnen met echte tastbare objecten, zoals letterbordjes, puzzelstukjes of pen en papier, heeft nu een nieuwe game toegevoegd waarmee kinderen kunnen programmeren met vrolijk gekleurde, magnetische programmeerblokjes.

Wat is Osmo

Om het spel te kunnen spelen heb je Osmo spullen nodig die je op de website kunt kopen. Op de iPad draait het Osmo Coding app waarin een lief groen beestje genaamd Awbie zoveel mogelijk aardbeien moet verzamelen (Via de AppStore en ook in het Nederlands!). Om Awbie te laten lopen moet je de magnetische programmeerblokjes op de juiste manier aan elkaar leggen en vervolgens op de run-knop drukken. De camera van de iPad ontvangt via een speciaal opzetstukje die je op de iPad schuift het programmaatje en Awbie doet precies wat je hebt geprogrammeerd; lopen, springen, draaien, wapperen en natuurlijk aardbeien eten.

osmo coding

Achtergrond

De bedenkers van Osmo, Ariel Zekelman en Felix Hu, studenten in Tangible Interaction Design and Learning (TIDAL) Lab, probeerden tastbare elementen te combineren met programmeren en starten dit project initieel met de naam Strawberries. Felix heeft leren programmeren tijdens het bedenken, onderzoeken en het maken ervan en kwam erachter dat programmeren eigenlijk helemaal niet moeilijk is maar meer een manier van denken. En dit is precies wat ze willen meegeven met Osmo Coding, dat programmeren niet moeilijk is maar meer een manier van denken. Een manier van het oplossen van een probleem.

Gaaf of niet gaaf?

Zus

P.S.: Als je het koopt, let dan even op de invoerrechten die je waarschijnlijk moet betalen. Dit geldt voor alles wat je uit het buitenland haalt…

Geef een reactie

CommentLuv badge